Strona główna > Czynności notarialne >  Fundacja

Fundacja

Fundacja to osoba prawna ustanowiona w celu realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Podstawa prawna: ustawa z dnia z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach

Czym charakteryzuje się fundacja?

  • Zdolność powołania fundacji posiadają zarówno osoby fizyczne, jak i prawne, zwane „Fundatorem”.
  • Realizuje cele społecznie lub gospodarczo użyteczne, taki na przykład jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
  • To organizacja pozarządowa.
  • Posiada siedzibę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
  • Zostaje wyposażona przez fundatora w majątek niezbędny do realizacji jej celów statutowych.
  • Działalność fundacji nie jest nastawiona na zysk.
  • Ma osobowość prawną.
  • Podstawami prawnymi działania jest statut i ustawa o fundacjach.
  • Podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego (rejestr stowarzyszeń).
  • Może prowadzić działalność gospodarczą, zaś zyski z działalności przeznaczane są na realizację działań statutowych.
  • Zarząd kieruje działalnością fundacji oraz reprezentuje fundację na zewnątrz.

Jak założyć Fundację?

1. Fundator ustala Statut, w którym muszą znaleźć się takie informacje jak: nazwa, siedziba, majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, warunki połączenia fundacji z inną fundacją, warunki zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

2. Fundator udaje się do kancelarii notarialnej celem złożenia oświadczenia woli o ustanowieniu Fundacji (tzw. Akt założycielski, Akt fundacyjny) w formie aktu notarialnego.

Oświadczenie fundatora powinno określać:

>

Cel (cele) fundacji,

>

Fundusz założycielski, czyli składniki majątkowe przeznaczone na realizację celu lub celów fundacji (pieniądze, papiery wartościowe, rzeczy ruchome i nieruchomości), ich wartość i zakres przeznaczenia. Fundusz założycielski stanowi podstawę działalności statutowej fundacji. W ustawie nie wskazano minimalnej wartości tego funduszu, jednak musi stanowić wartość, która umożliwia zapoczątkowanie działalności fundacji.

W przypadku gdy wolą fundatora jest prowadzenie przez fundację działalności gospodarczej, służącej osiągnięciu celów fundacji, minimalnym funduszem założycielskim jest wartość 1000 zł.

>

Wskazanie ministra właściwego ze względu na cele fundacji. To element, który może być zamieszczony w akcie fundacyjnym, ale nie musi, zaś w przypadku jego braku – oświadczenie fundatora w tej sprawie musi zostać dołączone do statutu i przekazane sądowi rejestrowemu.

3. Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego
Złożenie dokumentacji w celu rejestracji fundacji do Sądu Rejonowego (sąd gospodarczy) właściwego ze względu na siedzibę fundacji.

Niezbędna dokumentacja:

Podstawowym formularzem jest formularz KRS-W20, do którego można załączyć formularze uzupełniające wymienione na końcu formularza podstawowego, przykładowo: formularz KRS-WM załączany jest jedynie w przypadku prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej.

  • Dokumenty stanowiące załączniki do wniosku: akt fundacyjny, 3 egzemplarze statutu podpisane przez fundatora oraz podjęte uchwały, najczęściej o powołaniu zarządu,
  • Dowód uiszczenia stałej opłaty sądowej:
    1) w przypadku fundacji prowadzącej jedynie działalność statutową, to jest wpis jedynie do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej KRS – 250 zł,
    2) w przypadku fundacji prowadzącej również działalność gospodarczą należy dokonać wpisu zarówno do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej KRS, jak i do rejestru przedsiębiorców – 600 zł (500 zł za wpis do rejestru + 100 zł za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym).

Notariusz nie zgłasza fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego. Notariusz spisuje jedynie oświadczenie Fundatora o ustanowieniu Fundacji. W celu nabycia osobowości prawnej (tj. uzyskanie wpisu w KRS) przez fundację to Fundator musi złożyć kompletną dokumentację we właściwym Sądzie Rejonowym.

Koszty

Taksa notarialna za akt fundacyjny liczona jest od wartości funduszu założycielskiego zgodnie z §3 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej.

Brak jest podstaw do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn lub podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W celu poznania dokładnych kosztów zapraszamy do kontaktu z Kancelarią.

Umów spotkanie

Potrzebujesz pomocy?
Masz pytania?

Każda sprawa jest indywidualna, dlatego
w przypadku pytań, potrzeby udzielenia informacji o niezbędnych dokumentach lub chęci poznania kosztów notarialnych, zachęcamy do kontaktu z kancelarią.
Każda konsultacja udzielana jest bezpłatnie.

Umów spotkanie