Strona główna > Czynności notarialne > Fundacja
Czym charakteryzuje się fundacja?
1. Fundator ustala Statut, w którym muszą znaleźć się takie informacje jak: nazwa, siedziba, majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, warunki połączenia fundacji z inną fundacją, warunki zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
2. Fundator udaje się do kancelarii notarialnej celem złożenia oświadczenia woli o ustanowieniu Fundacji (tzw. Akt założycielski, Akt fundacyjny) w formie aktu notarialnego.
Oświadczenie fundatora powinno określać:
>
Cel (cele) fundacji,
>
Fundusz założycielski, czyli składniki majątkowe przeznaczone na realizację celu lub celów fundacji (pieniądze, papiery wartościowe, rzeczy ruchome i nieruchomości), ich wartość i zakres przeznaczenia. Fundusz założycielski stanowi podstawę działalności statutowej fundacji. W ustawie nie wskazano minimalnej wartości tego funduszu, jednak musi stanowić wartość, która umożliwia zapoczątkowanie działalności fundacji.
W przypadku gdy wolą fundatora jest prowadzenie przez fundację działalności gospodarczej, służącej osiągnięciu celów fundacji, minimalnym funduszem założycielskim jest wartość 1000 zł.
>
Wskazanie ministra właściwego ze względu na cele fundacji. To element, który może być zamieszczony w akcie fundacyjnym, ale nie musi, zaś w przypadku jego braku – oświadczenie fundatora w tej sprawie musi zostać dołączone do statutu i przekazane sądowi rejestrowemu.
3. Wpis do Krajowego Rejestru Sądowego
Złożenie dokumentacji w celu rejestracji fundacji do Sądu Rejonowego (sąd gospodarczy) właściwego ze względu na siedzibę fundacji.
Niezbędna dokumentacja:
Podstawowym formularzem jest formularz KRS-W20, do którego można załączyć formularze uzupełniające wymienione na końcu formularza podstawowego, przykładowo: formularz KRS-WM załączany jest jedynie w przypadku prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej.
Notariusz nie zgłasza fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego. Notariusz spisuje jedynie oświadczenie Fundatora o ustanowieniu Fundacji. W celu nabycia osobowości prawnej (tj. uzyskanie wpisu w KRS) przez fundację to Fundator musi złożyć kompletną dokumentację we właściwym Sądzie Rejonowym.
Taksa notarialna za akt fundacyjny liczona jest od wartości funduszu założycielskiego zgodnie z §3 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej.
Brak jest podstaw do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn lub podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
W celu poznania dokładnych kosztów zapraszamy do kontaktu z Kancelarią.
Umów spotkanie