Strona główna > Czynności notarialne >  Dział spadku

Dział spadku

Dział spadku to czynność prawna mającą na celu podziału majątku spadkowego i rozdysponowanie go pomiędzy spadkobierców oraz dokonanie ewentualnych spłat i dopłat celem wyrównania wartości udziałów spadkowych.

Spadkobiercy nabywają spadek w chwili jego otwarcia (tj. w chwili śmierci spadkodawcy), w tym momencie powstaje pomiędzy nimi wspólność majątku spadkowego, do której zastosowanie mają przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Zniesienie tejże wspólności może nastąpić w każdym czasie, na żądanie uprawnionych, w formie działu spadku (sądowego lub pozasądowego) – co skutkować będzie nabyciem przez poszczególnych spadkobierców wyłącznych praw do konkretnych składników majątku spadkowego.

Warto pamiętać, przedmiotem działu spadku mogą być wyłącznie aktywa, a nie długi. Podział długów następuje z mocy prawa, zgodnie z posiadanymi udziałami w spadku. Spadkobiercy, którzy w umowie działu spadku określą umowną odpowiedzialność za długi, muszą się być świadomi, że zapisy te są skuteczne wyłącznie pomiędzy nimi, nie obowiązują one wierzycieli.

Co jest potrzebne do dokonania działu spadku?

  • Stwierdzenie praw do spadku – prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku albo zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia,
  • Dane osobowe spadkobierców,
  • Określenie wartości rynkowej całego spadku oraz poszczególnych udziałów,
  • Określenie, czy dział przeprowadzany jest ze spłatą/dopłatą na rzecz któregoś ze spadkobierców,
  • Porozumienie spadkobierców – umowny dział spadku może nastąpić wyłącznie, gdy wszyscy spadkobiercy są zgodni co do ustaleń.

Podstawowe dokumenty:

  1. Prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku albo zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia,
  2. Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego dotyczące wszystkich Spadkobierców, potwierdzające: a) uregulowanie zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od spadków i darowizn, lub b) potwierdzające, że nabycie spadku było zwolnione z podatku od spadków i darowizn, lub c) stwierdzające, że zobowiązanie podatkowe z tytułu podatku od spadków i darowizn uległo przedawnieniu (art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn),
  3. Podstawa nabycia przez Spadkodawcę (osobę, po której nastąpiło dziedziczenie) – dokument, który stanowi tytuł prawny do nieruchomości np. wypis aktu notarialnego,
  4. Wypis z rejestru gruntów/ wypis z rejestru lokali/ wypis z rejestru budynków,
  5. nieruchomość gruntowa: Zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w uproszczonym planie urządzenia lasów lub decyzji z art. 19 ust. 3 ustawy o lasach, albo braku takich dokumentów dla nieruchomości,
  6. nieruchomość gruntowa: Zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego / o braku miejscowego plany zagospodarowania przestrzennego / o wydanych lub braku wydanych decyzjach o warunkach zabudowy lub decyzjach o lokalizacji inwestycji celu publicznego / decyzja o warunkach zabudowy
  7. nieruchomość gruntowa: Zaświadczenie o wyznaczeniu lub niewyznaczeniu strefy rewitalizacji lub Specjalnej Strefy Rewitalizacji.

Koszty

>

podatek od czynności cywilnoprawnych – jeżeli umowa o dział spadku zobowiązuje do uiszczenia spłaty lub dopłaty, stawka wynosi 2% lub 1 % w zależności od tego, jakie prawo majątkowe jest przedmiotem umowy

>

Taksa notarialna liczona na podstawie §3 i §5 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej

>

Opłata sądowa (150 zł)

>

Złożenie wniosku wieczystoksięgowego (246 zł)

>

Wypisy umowy

W celu poznania dokładnych kosztów zapraszam do kontaktu z Kancelarią.

Umów spotkanie

Potrzebujesz pomocy?
Masz pytania?

Każda sprawa jest indywidualna, dlatego
w przypadku pytań, potrzeby udzielenia informacji o niezbędnych dokumentach lub chęci poznania kosztów notarialnych, zachęcamy do kontaktu z kancelarią.
Każda konsultacja udzielana jest bezpłatnie.

Umów spotkanie