Strona główna > Czynności notarialne >  Testament

Testament

Testament to po pierwsze szczególna czynność prawna zawierająca rozrządzenie majątkiem na wypadek śmierci, po drugie to dokument zawierający oświadczenie woli spadkodawcy.

Rozważając o ważności testamentu, nie ma znaczenia forma jego sporządzenia – tak samo ważny jest dokument sporządzony samodzielnie, odręcznie w domowym zaciszu, jak i rozrządzenie sporządzone w formie aktu notarialnego. Jednakże elementami obligatoryjnymi testamentu odręcznego jest sporządzenie go w całości pismem odręcznym, własnoręczne podpisanie i opatrzenie datą przez spadkodawcę.

Warto nadmienić, że testament w dowolnym momencie można odwołać, w całości lub w części. Przepisy prawne nie ograniczają nas, co do ilości dokonywanych zmian w testamencie.

Sporządzić testament może tylko osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych (pełnoletnia, brak ubezwłasnowolnienia, brak doradcy tymczasowego) i tylko osobiście – nie ma możliwości sporządzenia testamentu przez przedstawiciela.

Testament może zawierać rozrządzenie tylko jednego spadkodawcy, dlatego nie ma możliwości spisania wspólnego testamentu przez małżonków. Można sporządzić dwa, oddzielne testamenty wzajemne, gdzie A powołuje co całości spadku B, zaś B powołuje do całości spadku A.

Co może zawierać:

a) zapis zwykły – spadkobierca może zdecydować, że oznaczona osoba otrzyma przysporzenie majątkowe nie stając się przy tym spadkobiercą, przedmiot zapisu (rzecz lub prawo) wchodzi do spadku w wyniku dziedziczenia, zaś zapisobierca może dochodzić od momentu otwarcia i ogłoszenia testamentu wykonania tegoż zapisu,

b) polecenie testamentowe – spadkodawca może w testamencie włożyć na spadkobiercę lub zapisobiercę obowiązek oznaczonego działania lub zaniechania, nie czyniąc nikogo wierzycielem,

c) zapis windykacyjny – osoba, na rzecz której spadkodawca uczynił zapis windykacyjny nabywa przedmiot zapisu, a nie jak w przypadku zapisu zwykłego – tylko roszczenie przeciwko spadkobiercom o wykonanie zapisu, zapis windykacyjny wywołuje skutki rozporządzające. Zapisobierca nabywa przedmiot zapisu z chwilą otwarcia spadku,

d) powołanie wykonawcy testamentu – spadkodawca chcąc, aby jego ostatnia wola została uszanowana i w pełni zrealizowana może powołać wykonawcę testamentu, szczególnie, gdy treść rozrządzenia jest skomplikowana.

W testamencie można dokonać również wydziedziczenia, czyli pozbawienia prawa do zachowku określonych osób – małżonka, zstępnych, rodziców. W treści testamentu należy podać przyczynę wydziedziczenia zgodną z treścią art. 1008 Kodeksu cywilnego.

Czym jest testament negatywny? W ramach swobody testowania spadkodawca może wyłączyć spadkobiercę ustawowego od dziedziczenia. Wówczas testament zawiera jedynie oświadczenie spadkodawcy o wyłączeniu konkretnego spadkobiercy od dziedziczenia, zaś pozostali spadkobiercy dochodzą do dziedziczenia na podstawie ustawy. Ta forma wyłączenia od dziedziczenia nie pozbawia spadkobiercy prawa do zachowku. Testament negatywny ≠ wydziedziczenie

NOTARIALNY REJESTR TESTAMENTÓW (NORT)

Od 5 października 2011 roku działa Notarialny Rejestr Testamentów, do którego dostęp mają wyłącznie notariusze. Rejent może po pierwsze zarejestrować testament, a po drugie na podstawie okazanego aktu zgonu testatora uzyskać informację na temat zarejestrowanych testamentów w NORT lub stwierdzić, że nie został zarejestrowany żaden testament przez danego spadkodawcę.

Wpis do NORT nie jest obowiązkowy – następuje wyłącznie na wniosek testatora, który może być złożony bezpośrednio w testamencie, w protokole przyjęcia testamentu własnoręcznego na przechowanie, w oddzielnym protokole jeżeli przedmiotem rejestracji jest testament notarialny dotychczas niezarejestrowany. Testator może żądać usunięcia starego testamentu z rejestru, a także sporządzić i zarejestrować nowy.

Zarejestrowanie testamentu zmniejsza ryzyko jego nie odnalezienia lub ujawnienia z opóźnieniem.

Rejestr nie zawiera treści testamentu ani danych osobowych spadkobierców. Potwierdza on jedynie fakt, ze dana osoba sporządziła testament i złożyła dyspozycję jego rejestracji oraz wskazuje, w której Kancelarii Notarialnej można otrzymać wypis tego dokumentu. Wpis do rejestru jest dobrowolny i bezpłatny.

Jakie dokumentu potrzebne są do sporządzenia testamentu?

1) Dokument tożsamości testatora (dowód osobisty, paszport, karta pobytu)

2) Dane osobowe osoby powołanej do spadku (imię, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, data i miejsce urodzenia)

3) W przypadku chęci zapisania konkretnej nieruchomości – numer księgi wieczystej tej nieruchomości

Testament

50 zł

Testament zawierający: zapis zwykły,
polecenie, wydziedziczenie

150 zł

Testament zawierający zapis windykacyjny

200 zł

Odwołanie testamentu

30 zł

Otwarcie i ogłoszenie testamentu

50 zł

W celu poznania dokładnych kosztów
zapraszamy do kontaktu z Kancelarią:

Umów spotkanie

Potrzebujesz pomocy?
Masz pytania?

Każda sprawa jest indywidualna, dlatego
w przypadku pytań, potrzeby udzielenia informacji o niezbędnych dokumentach lub chęci poznania kosztów notarialnych, zachęcamy do kontaktu z kancelarią.
Każda konsultacja udzielana jest bezpłatnie.

Umów spotkanie