Strona główna > Czynności notarialne > Umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego
Zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali – samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych (art. 2 ust. 2).
Do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe – pomieszczenia przynależne, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnica, strych, komórka, garaż (art. 2 ust. 4).
Z własnością każdego odrębnego lokalu związany jest udział w nieruchomości wspólnej, czyli nieruchomości na której posadowiono budynek, w którym znajduje się lokal. Właściciele wszystkich lokali są jednocześnie współwłaścicielami nieruchomości wspólnej, którą stanowi: grunt lub użytkowanie wieczyste gruntu oraz części budynku lub urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali. Nieruchomość wspólna zatem to nie tylko grunt, ale także wszelkie części budynku jak: klatki schodowe, strychy, piwnice, windy. Ta współwłasność ma charakter przymusowy i nie można żądać jej zniesienia dopóki trwa własność lokali.
Udział w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do tego lokalu w stosunku do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali oraz pomieszczeń przynależnych.
1.
numer księgi wieczystej
2.
dane osobowe Sprzedającego i Kupującego: imiona, nazwiska, PESEL, imiona rodziców, numer dowodu osobistego i data ważności, adres zamieszkania (w tym informacje o stanach cywilnych, w przypadku rozdzielności majątkowej niezbędny będzie jej wypis do okazania notariuszowi)
3.
cenę i sposób zapłaty (jeżeli zakup finansowany jest przy pomocy kredytu należy okazać notariuszowi umowę kredytową i dokumenty niezbędne do ustanowienia hipoteki)
4.
termin wydania nieruchomości
5.
czy zawierano umowę przedwstępną?
1. Podstawa nabycia – wypis aktu notarialnego nabycia (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny) / prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku / wypis Aktu Poświadczenia Dziedziczenia,
2. Wypis z rejestru gruntów i wypis z rejestru lokali wydane przez właściwy Urząd Gminy/Miasta/Starostę,
3. Zaświadczenie wydane przez właściwy Urząd Gminy/Miasta o rewitalizacji i Specjalnej Strefie Rewitalizacji,
4. Zaświadczenie wydane przez zarządcę nieruchomości o braku zaległości w opłatach eksploatacyjnych za lokal,
5. Zaświadczenie o braku zameldowanych osób w lokalu właściwy Urząd Gminy/Miasta – jeżeli Strony chcą, aby ten dokument był przedłożony do aktu notarialnego,
6. Zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia – w sytuacji, gdy:
– nabycie nastąpiło w drodze spadku lub zasiedzenia,
– nabycie nastąpiło w drodze darowizny, polecenia darczyńcy, nieodpłatnego zniesienia współwłasności i zachowku po dniu 1 stycznia 2007 roku,
7. Umowa kredytowa oraz zaświadczenie Banku w celu ustanowienia hipoteki wydane na podstawie art. 95 Prawa Bankowego – w przypadku finansowania umowy za środki pochodzące z kredytu,
8. Świadectwo charakterystyki energetycznej sporządzone dla części budynku (lokalu), które Sprzedający ma obowiązek przekazać Kupującemu, pod rygorem kary grzywny za niewykonanie tego obowiązku (Dowiedz się więcej!)
1)
podatek od czynności cywilnoprawnej według stawki 2% od wartości nieruchomości,
2)
taksa notarialna liczona na podstawie §3 i §6 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej,
3)
opłaty sądowe (najczęściej 200 zł za wpis własności),
4)
złożenie wniosku wieczysto księgowego 246 zł,
5)
CREWAN 5 zł,
6)
wypisy umowy.
W celu poznania dokładnych kosztów zapraszam do kontaktu z Kancelarią