Strona główna > Czynności notarialne > Umowa sprzedaży nieruchomości gruntowej
>
Podział geodezyjny polega na wydzieleniu z jednej działki ewidencyjnej co najmniej dwóch działek ewidencyjnych. Podział taki nie prowadzi do zmiany stanu prawnego nieruchomości.
>
Podział cywilny ma miejsce, gdy dochodzi do zmiany podmiotu własności części nieruchomości gruntowej, wyodrębnionej geodezyjnie w postaci działki lub działek ewidencyjnych. Podstawą prawną tego podziału są czynności prawne przykładowo: sprzedaż części nieruchomości, orzeczenie sądowe znoszące współwłasność, zasiedzenie części nieruchomości.
>
Podział wieczystoksięgowy polega na odłączeniu część nieruchomości, ale tylko wtedy, gdy zostaną przedłożone dokumenty stanowiące podstawę oznaczenia nieruchomości co do części odłączonej i co do części pozostałej. W razie odłączenia części nieruchomości zakłada się dla tej części osobną księgę wieczystą, chyba że ma ona być połączona z inną nieruchomością, dla której księga jest już prowadzona. Podział nieruchomości mającej urządzoną księgę wieczystą na działki z nadaniem im odrębnych numerów geodezyjnych nie wywołuje skutków cywilnoprawnych i nie zmienia statusu tej nieruchomości.
1. numer księgi wieczystej
2. dane osobowe Sprzedającego i Kupującego: imiona, nazwiska, PESEL, imiona rodziców, numer dowodu osobistego i data ważności, adres zamieszkania, stan cywilny
3. cenę i sposób zapłaty (jeżeli zakup finansowany jest przy pomocy kredytu należy okazać notariuszowi umowę kredytową i przedłożyć dokumenty niezbędne do ustanowienia hipoteki)
4. termin wydania nieruchomości
5. czy zawierano umowę przedwstępną?
6. czy nieruchomość jest zabudowana?
7. czy nieruchomość posiada bezpośredni dostęp do drogi publicznej?
1. Podstawa nabycia – wypis aktu notarialnego nabycia (np. umowa sprzedaży, umowa darowizny) / prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku / wypis Aktu Poświadczenia Dziedziczenia,
2. Wypis z rejestru gruntów wydany przez właściwy Urząd Miasta/Starostę (z adnotacją, że dokument przeznaczony jest do wpisu w księdze wieczystej),
3. nieruchomość zabudowana: Wypis z rejestru budynków wydany przez właściwy Urząd Miasta/Starostę,
4. Wyrys z mapy ewidencyjnej wydany przez właściwy Urząd Miasta/Starostę w przypadku gdy:
– przedmiotowa działka odłączana jest z księgi wieczystej w celu założenia nowej,
– ujawniona zostanie zmiana powierzchni nieruchomości,
5. w przypadku zmiany oznaczenia lub powierzchni – Zaświadczenie wydane przez właściwy Urząd Miasta/Starostę o zmianie oznaczenia, o zmianie powierzchni działki w wyniku modernizacji operatu ewidencji gruntów lub synchronizacja dokonana przez geodetę uprawnionego,
6. Zaświadczenie wydane przez właściwy Urząd Miasta/Gminy o przeznaczeniu działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub stwierdzające brak takiego planu,
7. Zaświadczenie wydane przez właściwy Urząd Gminy/Miasta stwierdzające, czy nieruchomość położona jest na obszarze rewitalizacji lub Specjalnej Strefie Rewitalizacji,
8. Zaświadczenie wydane przez Starostę Powiatowego stwierdzające, czy nieruchomość objęta jest lub nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub objęta jest decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach,
9. nieruchomość zabudowana: Zaświadczenie o braku zameldowanych osób w budynku mieszkalnym właściwy Urząd Gminy/Miasta – jeżeli Strony chcą, aby ten dokument był przedłożony do aktu notarialnego,
10. nieruchomość zabudowana: Ostateczna decyzja o warunkach zabudowy i pozwolenie na budowę z klauzulą ostateczności – o ile zostały wydane,
11. nieruchomość zabudowana: Świadectwo charakterystyki energetycznej sporządzone dla budynku, które Sprzedający ma obowiązek przekazać Kupującemu, pod rygorem kary grzywny za niewykonanie tego obowiązku (Dowiedz się więcej!)
12. jeżeli przedmiotem zbycia jest działka powstała z podziału, a podział nie jest ujawniony w księdze wieczystej należy przedłożyć:
– ostateczną decyzję Wójta/Burmistrza/Prezydenta zatwierdzająca projekt podziału nieruchomości,
– wypis z rejestru gruntów na wszystkie działki po podziale wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej,
13. Zaświadczenie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego stwierdzające, że podatek od spadków i darowizn został zapłacony lub że nabycie jest zwolnione od podatku albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia, w przypadku, gdy:
– nabycie nastąpiło w drodze spadku lub zasiedzenia,
– nabycie nastąpiło w drodze darowizny, polecenia darczyńcy, nieodpłatnego zniesienia współwłasności i zachowku po dniu 1 stycznia 2007 roku,
14. Umowa kredytowa oraz zaświadczenie Banku w celu ustanowienia hipoteki wydane na podstawie art. 95 Prawa Bankowego – w przypadku finansowania umowy za środki pochodzące z kredytu.
1)
podatek od czynności cywilnoprawnej według stawki 2% od wartości nieruchomości,
2)
taksa notarialna liczona na podstawie Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 czerwca 2004 r. w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej,
3)
opłaty sądowe (najczęściej 200 zł za wpis własności),
4)
złożenie wniosku wieczysto księgowego 246 zł,
5)
CREWAN 5 zł,
6)
wypisy umowy.
W celu poznania dokładnych kosztów zapraszam do kontaktu z Kancelarią